title="حلقه سبز" href="http://gr-i-ng.persianblog.ir/rss.xml" /> سخنان مهم و روشنگرانه ی آیة الله جوادی آملی در خطبه ی نماز جمعه ی این هفته - حلقه سبز


حلقه سبز

الهام گرفته از اثر بی نظیر ابراهیم حاتمی کیا

سخنان مهم و روشنگرانه ی آیة الله جوادی آملی در خطبه ی نماز جمعه ی این هفته

آیة الله جوادی آملی در خطبه ی دوم نماز جمعه ی 5/4/1388 در شهر قم فرمودند:

تقوا مهمترین عاملی است که کشور را از هر خطری حفظ میکند.رجب شهر الولایة و شعبان شهر الرسالة دو بابی هستند که ما را به شهر الله که ماه مبارک رمضان است میرسانند.نشانه ی این مطلب دعاهای این ماه است که میخوانیم خدایا آن توفیق را ده که به ماه رمضان برسیم و به روزه ی آن موفق شویم.یعنی زمینه را فراهم کنیم که از فیض رمضان استفاده کنیم.

ایشان به دعا و روزه و اعتکاف در این ماه سفارش کردند و اعتکاف این ماه را مصداق مَن سَنَّ سُنَّةَ الحَسَنَة دانستند.ایشان همچنین فرمودند:این ماه میتواند مشکلات دنیا و آخرت ما را برطرف کند.هر مشکلی که داشته باشیم بلاخره با دست ذات اقدس اله حل میشود.

خلاصه ای از ادامه ی صحبت های ایشان به قرار زیر است:

امام هادی فرمودند به نقل از وجود مبارک پیامبر که:لا تجتمعوا اُمتی علی ضلالة یعنی امت من اگر متحد باشند راه را خدا به آنها نشان میدهد.

ما الآن 3 تا اختلاف داریم که دو تاش قابل حل است، سومیش از راه دیگر باید حل شود:

1.اختلاف علمی که همیشه هست که در مدار علم و تحقیق است نه میشود با خواهش از دیگری خواست که شما کوتاه بیا و نه میشود رأی گیری کرد و گفت هر چه اکثریت گفتند.این اختلاف برکت است.

2.اختلاف سیاسی و امنیتی که با گله و اینکه حق من را ضایع کردند شروع میشه و با عفو و گذشت و مسامحه و دوستانه قابل حل است

3.اختلافی که عذاب الهی است و به دست کسی نیست.در دو آیه از سوره ی مائده یکی در مورد یهودیان و خفیف تر در مورد مسیحیان خداوند میفرماید که من بینشان اختلاف انداختم و به جان هم انداختمشان.مطلب را به صورت جامع در سوره ی مبارکه ی انعام بیان کرده.فرمود به اینکه:هو القادر علی ان یبعث علیکم عذابا من فوقکم او من تحت ارجلکم او یلبسکم شیعا و یُذیق بعضکم بأس بعض.فرمود اگه بیراهه رفتید من میتوانم از بالا صاعقه بیارم، از پایین زلزله بیارم، در درون شما شما را به جان هم اندازم.

ادامه ی صحبت های ایشان را به طور کامل و مستقیم نقل میکنم:

"اگر خدای ناکرده این اختلاف فعلی اختلاف سوم باشد آن را باید با دعای ماه رجب حل کرد نه با قانون.توضیح بدم ما میخواهیم نصیحت کنیم یا حرف عالمانه بزنیم؟اگر قانون است برای شما شرح بدم که همین قانون منشأ اختلاف است.حالا فصل الخطاب قانون،بسیار خوب.قبل از اسلام کشورهای متمدن تفکیک قوا داشتند.تقکیک قوا که مال این قرن و قرن قبل نیست؛ تو قانون اساسی ما هم هست. کشور های متمدن قبل از اسلام داشتند؛ بعد از اسلام کشورهای اسلامی دارند؛ کشورهای غیر اسلامی هم دارند؛ این چیز معلوم میشه که جزء فطرت و بنای عُقلاست....سرّ تفکیک قوای مملکت به قوه ی مقننه و مجریه و قضاییه اینه:آنکه قانون وضع میکند خودش بخواهد اجرا کند خودش بخواهد قاضی باشد، مشکل دارد.دو تاشون بخواد یکی شود مشکل دارد.اولی و سومی بخواد یکی شود مشکل دارد.الّا و لابد کسی که قانون وضع میکند یک گروهی، آنهایی که اجرا میکنند گروهی دیگر، آنهایی که داورند گروه سوم.حالا ما آمدیم گفتیم فصل الخطاب قانون است.همان که دارد اجرا میکند میگه کار من مطابق قانون است.تطبیق قانون بر کار او به دست اوست؛اندراج کار او تحت قانون به دست اوست؛این مشکل آفرینه.اگر ما بیاییم این دل را به خدا بسپاریم، و بین خود و خدای خود بهشت و جهنم را ببینیم، هیچ مشکلی نداریم؛اون با دعای ماه رجب حل میشه.این ناله ها اثز داره؛آنگاه برادرانه خواهیم گفت بیان نورانی امام هادی،این امام هادی با سینه زدن امام هادی نیست.ما هم سر میزنیم، هم سینه میزنیم، هم میفهمیم که امام هادی فرمود مملکت اگر میخواهد به مقصد برسد باید متحد باشد؛این حرف امام هادی است.این مطلب را هم بدانید که از خارجی هزار به یک جو نمیخرند.بعد از اینکه این کشور نظام مقتدری دارد، رهبر آگاه دارد، ملت متقنی دارد، از خارجی و بستگان خارجی هزار به یک جو نمیخرند.

کسانی که با آن مصاحبه ی 30 سال قبل که بعضی از روزنامه ها او را چاپ کردند آشنا هستند، همین حرف ها در 30 سال قبل گفته شد.وقتی مجلس خبرگان قانون اساسی اصل ولایت فقیه را تنظیم کرد، یه مصاحبه ای کردند؛ در اون مصاحبه مبسوطاً این سخن طرح شد که قانون درست است که گوشه ای از مشکلات را حل میکند اما قانون شناس عادل، مجری قانون که ولی فقیه است باعث نا امیدی بیگانه است.چرا در آغاز سوره ی مبارکه ی مائده نفرمود خود قرآن باعث میشه که دیگران ناامید بشند؛فرمود خیر، اگر ما علی ابن ابیطالب را به عنوان ولی قبول کردیم، دیگران یَإسَ.الیومَ یئس الذین کفروا؛این همه آیات آمده، سوره ی بقره آمده، سایر سُوَر آمده، الیومَ یئس الذین کفروا نیامده ولی وقتی یه رهبر آگاه باشه، یک علوی منش باشه، قانون شناس باشه، قانون دان باشه، مجری قانون باشه، داشت یک فقیه جامع الشرایط مایه ی یأس بیگانه است....اگر قرآن فرمود بیگانه از او هزار به یک جو نمیخرند، برای آن است که یک قانون شناس قانون باور مجری متعین و متعهد باید باشد.الیوم یئس الذین کفروا، این حرف 30 سال قبله.اون روزنامه هایی که مصاحبه کردند گفتند نظر شما درباره ی تدوین قانون اساسی چیه؟، همین بود که چرا قرآن در بخش های دیگر نگفت کفار نا امیدند؟ اما وقتی یک رهبر مشخص شد؛ کفار میگقتند این کتاب قانون است،سواداً علی بیاض، ما دست به دست میگردونیم؛اما وقتی یک مجری قانون پیدا شد اینچنین نیست.

بنابراین ما چندین کار را باید تو این ماه رجب بکنیم، همیشه مخصوصا این: باید ارزیابی کنیم که این اختلاف ما اختلاف سوم است یا اول و دوم؛علی أی حال این ناله کردن ها میتواند این اختلاف را به اتفاق برساند، یک، این اصل اول.دو، وقتی متحد شدیم ذات اقدس اله فیض را به ما میرساند؛همه یک راه را میرویم.هم خدای سبحان در سوره ی آل عمران و دیگر سور فرمود دل ها در تسخیر من است؛توی پیغمبر هم نمیتوانی دل ها را هماهنگ کنی.با موعظه مردم متحد نمیشوند.با وعد و وعید مردم متحد نمیشوند.لو أنفقت ما فی الارض جمیعا ما ألّفت بینهم و بین قلوبهم ولکن الله ألّف بین قلوبهم و مانند آن.این مضمون تو اون سوره هست؛فرمود تو تمام ذخایر زمین را بدی تقسیم بکنی بخوای مردم را متحد کنی شدنی نیست؛دل به دست مقلب القلوب است.مقلب القلوب در سایه ی دعا این دل ها را متحد میکند که ألّف بین قلوبهم؛پس دعا و ناله این اثر را دارد یک؛وقتی متحد شدیم (به) بیان نورانی امام هادی، اون وقت این سینه زدن معنا پیدا میکنه؛بیان نورانی امام هادی معنا پیدا میکنه که ملت وقتی به مقصد میرسه که یک دل داشته باشه.از رسول خدا علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء نقل کرد که لا تجتمعوا امتی علی ضلالة.پس مرز ما با خارجی ها مشخص است؛آنها خودشان را به زحمت ندهند.از سگان و عو عو سگان کسی برای اونها حساب باز نمیکند،این یک.داخلی ما اینه:این ناله ها اثر داره، این دعا ها اثر داره، این توسل ها اثر داره؛مواظب زبان ها هم باشیم، درباره ی کسی حرف بد نزنیم، نوشتار بد نداشته باشیم؛در اون خطبه ی نماز جمعه هم به عرضتون رسید، این سفارش قرآنه، نماز جمعه برای همینه،قل لعبادِ یقول الذی هی أحسن ان الشیطان ینزغ بینهم؛ما یه جا را باید حفظ بکنیم که اگر یک وقتی سرمان به سنگ خورد به آن جا بیاییم و اون حرم امن نماز جمعه است، دیانت است،حوزه است، مرجعیت است؛این ها رو باید حفظ بکنیم.اگر یه وقتی خدای نکرده اختلافاتی داریم، بیرون این مرزها یه جا رو باید داشته باشیم که اگر گفتیم الله بگوید لبّیک.همه جا را نمیشه آلوده کرد؛همه ی مکان ها را، همه ی اشخاص را، همه ی منابر را، همه ی تریبون ها را، همه ی منابع و اینارو نمیشه آلوده کرد، به این سمت و آن سمت رسوند.گفتند مواظب باشید یه جا را پاک داشته باشید.بسیاری از شما ها میبینم طلبه اید.چرا در باب نماز گفته اند اونهایی که خانه ای دارند، یه وقت هست بعضی ها امکانات ضعیف دارند خب اتاق هاشون متعدد نیست اما اونهایی که چند تا اتاق دارند، یه اتاق را یا یه اتاقک را، یا اتاق معمولی یا اتاق کوچک، او را مصلا قرا بدهند؛خودش و زنش و بچه هاش اونجا نماز بخونند؛اونجا دعا بخونند؛اونجا قرآن بخونند؛اونجا دعای کمیل بخونند؛اونجا نخوابند، غدا نخورند، نروند، نیایند؛اونجا را فقط مصلا قرار بدهند که اگر یه وقتی مشکل داشتند بروند اونجا بگن یا الله جواب بشنوند.این هست تو فقه ما یا نه؟گفتند شما محتضر را وقتی میبینید جان کندنش سخت است اونجا نگذارید، ببرید تو مصلاش، آسون جان میده.یه جا را ما باید پاک داشته باشیم، حواستون جمع باشه.همه ی ما همیشه مشکل داریم؛ چرا خدا خدا نمیکنیم؟اگر خدا خدا کردیم یه جا باید باشه که پاک باشه یا نه؟ گر چه او همه جا معکم أینما کنتم اما گفته اند اول وقت اثر داره، در فلان روز اثر داره، در فلان شب اثر داره؛گفته اند برو مصلات بگو یا الله تا جواب بشنوی.اگر این شخص در هنگام مردن و جون دادن در تنگنا و فشار است ببر تو کنار مصلاش تا آسان جان بده.اینا هست تو فقه ما یا نیست؟ خب پس این ها حرم امن است؛این ها منطقه های ممنوعه است؛این جا ها را حفظ بکنیم بعد ببینیم که اختلاف ما از چه قسم است؟ و بعد ببینیم اون کسی که داور است همان کسی که مجری است یا نه؟ این ها را باید حل کنیم."

 ایشان در پایان از قوه ی قضاییه تشکر کردند و با نقل خاطراتی یاد شهدای هفتم تیر را گرامی داشتند.

   + علی اسماعیلی ; ٤:٤٧ ‎ق.ظ ; ۱۳۸۸/٤/٩
    پيام هاي ديگران ()